Wydaje Ci się, że jeśli korzystasz z wi-fi, to wiesz o nim wszystko? Bardzo możliwe, że jednak się mylisz 😉

Ustalmy jedno – choć jeszcze tak niedawno życie bez wi-fi miało się całkiem dobrze, dziś byłoby trudne. Łączymy się z siecią wi-fi, by zaoszczędzić nasze pakiety danych, by szybko sprawdzić drogę na mapie lub poszukać najbliższej kawiarni. Dzięki temu, że „łaj-faj” staje się coraz bardziej popularne i pożądane wśród użytkowników, specjaliści od liczb i socjologii, poddają tę szczególną relację na linii „użytkownik – wi-fi” badaniom i obserwacjom. Odkrywają fascynujące zależności, z których nikt wcześniej nie zdawał sobie sprawy. Postanowiłam więc zagłębić temat i wyszperać dla Was najciekawsze i najbardziej zaskakujące prawdy o naszym ukochanym przyjacielu, z którym spędzamy tyle czasu. Jesteście gotowi, by poznać te niesamowite fakty? To zapraszam do lektury!

  1. 24 maja 2015 roku wi-fi skończyło 30 lat!

24 maja 1985 roku amerykańska Federalna Komisja Łączności (Federal Communications Commission — FCC) zezwoliła na nielicencjonowany dostęp do pasma radiowego. Dzięki temu opracowano standard 802.11 technologii WiFi i innych technologii bezprzewodowych. Decyzja amerykańskiej komisji przyczyniła się do wprowadzenia podobnych przepisów przez organy nadzorcze na całym świecie. Od tamtej pory wi-fi uległo wielu przemianom i stało się bardzo powszechne, czego wtedy pewnie nikt nie podejrzewał.

  1. Krajem, który w 2015 roku zapewniał najlepsze publiczne wi-fi jest… Litwa!

Niemałe zaskoczenie, prawda? Litwa wyprzedziła w tym rankingu znacznie bogatsze kraje, między innymi Singapur i Wielką Brytanię. W zestawieniu wzięto pod uwagę szybkość i jakość hot-spotów w 184 krajach. Jednym z kryteriów oceny była także ocena użytkowników.

  1. 94% gości hotelowych podaje dostęp do wi-fi jako najważniejsze udogodnienie, a 38% potencjalnych gości szuka innego hotelu, jeśli okazuje się, że w tym, którym się zainteresowali wi-fi nie jest udostępnione.

 Bardzo często goście hotelowi to osoby w podróży służbowej, które potrzebują internetu do pisania e-maili czy pracy. Naturalnym jest, że dostęp do wi-fi stawiają na szczycie piramidy swoich potrzeb. Poza tym wielu z nas wyjeżdżając nawet na wakacje, czuje się lepiej ze świadomością, że w pokoju połączy się w internetem, by sprawdzić, co się dzieje na świecie, czy podzielić się zdjęciami ze znajomymi.

  1. Według danych WiFi Alliance w USA 71% połączeń z internetem na urządzeniach mobilnych jest realizowanych przez wi-fi.

Dzisiejsza rzeczywistości na ulicach, w autobusach czy w sklepach coraz bardziej upodabnia się do scenerii z filmu Her. Większość ludzi chodzi wpatrzona w smartfony i tablety. Robią zakupy, umawiają się ze znajomymi, szukają najbliższej kawiarni, sprawdzają rozkład jazdy. Nic nie zapowiada tego, by zachowania te miały ulec zmianie. Podejrzewam, że będzie wręcz odwrotnie. Liczba osób poruszających się po mieście i wpatrzonych w ekrany będzie wzrastać. Jeśli tylko pojawi się okazja, chętnie będą korzystać z internetu właśnie poprzez połączenie z darmowym wi-fi, by zaoszczędzić swój pakiet danych. To doskonała wiadomość dla wszystkich firm i reklamodawców, którzy myślą o marketingu wi-fi.

  1. Według danych Accenture 50% klientów sklepów czuje się bardziej komfortowo, kiedy podczas dużych zakupów może skorzystać z wi-fi.

Kolejna dobra informacja dla miejsc, które korzystają lub mają zamiar korzystać z wi-fi jako narzędzia do komunikacji z klientem. Dostęp do internetu jest klientom potrzebny, by sprawdzić nazwę polecanego na ich ulubionym blogu produktu, by skonsultować wybór z bliską osobą, która akurat nie mogła uczestniczyć w zakupach czy choćby do tego, by porównać ceny w sklepach internetowych. Dzięki możliwości skorzystania z wi-fi klienci będą wracać do tego miejsca, które zapewniło im najbardziej komfortowe warunki.

  1. Aby połączyć się z najlepszym wi-fi na lotnisku, należy udać się do Tajlandii do portu lotniczego Bangkok-Don Muang.

 Zwycięzca konkurował z 185 portami lotniczymi na całym świecie. Choć moim zdaniem logowanie na Bangkok-Don Muang jest zbyt długie i skomplikowane, o czym pisałam w poprzednim poście WIFI Round The World.

Darmowy internet na lotnisku to w wielu miejscach wciąż pole do rozwoju. Mimo że ma ogromny potencjał marketingowy, to wciąż pozostaje on niewykorzystany. Podróżni spędzają na lotniskach dużo czasu, więc dla zabicia nudy chętnie łączą się z wi-fi, wchodząc w interakcję z komunikatem reklamowym. Warto wziąć to pod uwagę i właściwie wykorzystać.

Źródła: RottenWiFi 2015, WiFI Alliance, Hotel Chatter, Accenture

Reklamy